Logga Vår Gård
Rosa oktober
Rosa oktober

Tutt-fredag på vår gård

Under oktober månad kan man få se personalen på Vår Gård bära färgglada tutt-tröjor. Är det en helt galen idé eller finns det ett underliggande syfte? Kanske både och, men huvudsyftet är att uppmärksamma och stödja bröstcancerfondens kampanj som pågår under just oktober månad.

Under oktober månad kan man få se personalen på Vår Gård bära färgglada tutt-tröjor. Är det en helt galen idé eller finns det ett underliggande syfte? Kanske både och, men huvudsyftet är att uppmärksamma och stödja bröstcancerfondens kampanj som pågår under just oktober månad.

Stödja forskningen för bröstcancer

På hotell och konferensanläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden har personalen tagit ett lite annorlunda initiativ till att stödja forskningen för bröstcancer och vill även uppmuntra kvinnor att vara stolta över sina kroppar. Genom att bära och sälja t-shirts med tryck av målade bröst läggs fokus på en mycket personlig och laddad kroppsdel. Kadi Upmark, VD för Vår Gård, berättar om hur de såg en möjlighet att lyfta två viktiga ämnen på samma gång:

- Jag tror att nästan alla känner någon i sin närhet som drabbats av bröstcancer på ett eller annat sätt. Som kvinna är det en högst personlig kamp att utkämpa. En kamp om livet, men även en kamp om att förlora en del av sig själv och sin identitet som kvinna. Det krävs både mod och självkänsla att våga vara sig själv och acceptera sin kropp med dagens hårda kroppsideal. Vi vill stödja bröstcancerfonden, men även att vi kvinnor är vackra precis som vi är.

Tröjorna som personalen kommer bära på fredagar kommer från klädmärket T.I.T.S. som grundades 2015 i Amsterdam av Mathilde Kamphuis och Nathalie Zoeterweij. T.I.T.S. står för ”This Is The Shit”, med syftet att bryta ner och belysa sexistiska tabun. De vill på ett flirtigt och fräckt sätt uppmana människor att vara stolta över sina kroppar och våga uttrycka sig fritt.

Tutt-tröjan blev ett klockrent val i samband med rosa bandet kampanjen på Vår Gård och personalen hoppas på positiva reaktioner från gästerna i huset.

- Vi ser fram emot att få vara lite mer frispråkiga och kaxiga än vanligt och hoppas det smittar av sig på gäster i form av empati, givmildhet och lite humor. Förutom tutt- tröjor säljer vi även rosa blommor, rosa smoothies och rosa bakelser från vårt Bageri & Vincafé, säger Kadi. All vinst av tröjor och försäljning av rosa kampanjprodukter går oavkortat till bröstcancerfonden.

Kalendarium

Nyheter